dimarts, 29 de desembre del 2009

habilitats lingüístiques/ competències: llegir, escriure, parlar i escoltar

Puc dir que el que vaig a explicar ara ho considero una entrada enrederida, però ja que estic amb els apunts a la mà,doncs perquè no explicar-los al blog?


Parlaré com he posat de títol, de les habilitats lingüístiques;


LLEGIR, podem dir que és el procés per  el qual entenem o comprenem un text escrit. LLEGIR=COMPRENDRE, i tenim 4 implicacions:


1.    llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. Quan llegim, el significat que té l’escrit NO és una rèplica del significat que l’autor hi ha volgut donar sinó que és una construcció pròpia de cada un.
2.    llegir és aconseguir un objectiu, o molts i de variats, sempre que llegim per algun objecte o finalitat, l’objectiu ens guia en la lectura, i ens determina la lectura, és a dir, quin tipus de lectura és, si és una novel·la, etc.
3.    Llegir és un procés  d’interacció entre el text i el lector. El lector ha de relacionar el text amb el que sap, i amés a més el text l’ha d’ajudar a construir una idea amb els coneixements previs.
4.    Llegir és un procés de predicació i inferència. L’habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir d’un significat de la resta = context.
Quan llegim fem unes hipòtesis sobre el significat del text que llegim i a més a més mentre que anem llegint verifiquem o refutem les hipòtesis.


ESCRIURE: procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. Hem de tenir en compte aspectes formals, ( cal·ligrafia, fonètica...) i lingüístics ( semàntica, morfologia...) També hem de tenir en compte els aspectes discursius, ( procés de composició del text, les característiques que ja de tenir un text  segons el seu objectiu.)






PARLAR: Expressar  el nostre pensament a través del llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.


ESCOLTAR: comprendre un missatge a  partir d’engegar un procés cognitiu de construcció del significat i d’interpretació d’un discurs pronunciat oralment.
Escoltar demana un paper actiu, participatiu, tenir respecte per l’emissor i les seves idees, ser objectiu per intentar entendre què ens diu l’altre i ser un bon oient, que un bon oient sap descobrir les idees principals del missatge que li arriba (orador), també sap reaccionar a aquest missatge i parlar quan acaba l’orador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada