dilluns, 28 de desembre del 2009

Sessió 10: Aprenentatge i TIC

La metàfora tutorial: ordinador com a tutor


Aquesta metàfora ens està dient que un ordinador  reprodueix el tradicional procés d’ensenyament- aprenentatge.
Als anys 50 es va posar en pràctica l’ordinador com a tutor, però com que la psicologia d’aquell moment  era el conductisme, no va tenir gaire èxit, per`p més tard com que van aparèixer aquestes màquines però en micro, es van reprendre els programes tutorials.
L'interès que té aquesta màquina es troba en la capacitat que té per reproduir aspectes de relació entre docent i alumne; iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor) , programes tutors capaços d’avaluar els alumnes.
Podem veure que també té coses negatives ja que cada alumnes marca el seu propi nivell d’aprenentatge, i  si alhora vol fer trampes, aquestes, l’ordinador no els podrà detectar.
Un exemple d'aquests tipus de programa seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic.


La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials però amb forma acotada ja que  són sitemes tancats on l’usuari pot manipular paràmetres però no afegir-ne. L’usuari té un grau limitat de llibertat, i a classe vam practicar un exemple de simulador;  el programa Crayon Physics

Crayon Physics Deluxe from Petri Purho on Vimeo.




La metàfora de la caixa d’eines: ordinador com a eina

Al nostre dia a dia és habitual que fem servir l’ordinador com a eina, ja que el portem utilitzant fa anys a l’escola, però aquestes activitats haurien d’estar relacionades amb l’experiència dels infants. A l’escola van introduir aquesta eina de treball, però no el suficient ja que des de ben petits haurien d’haver treballat amb eines que els hi permetessin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada